Overdenking

Beproevingen

Overdenking voor de VJWeek 2020

Biddag - door de eeuwen heen

Velen kennen wel Biddag voor Gewas en Arbeid, maar zijn niet bekend met de bijzondere afgekondigde biddagen, aangezien deze weinig voorkomen in onze tijd. Op woensdag 18 maart 2020 is een Dag van Nationaal Gebed afgekondigd voor de situatie in ons land met betrekking tot het Coronavirus. Naar aanleiding daarvan is dit een overdenking over de herkomst van biddagen en de waarde hiervan.

Sola gratia - Alle roem is uitgesloten

Wij leven enkel uit genade. Zoals één van de vijf sola's zegt: sola gratia. Dat maakt dat alle roem uitgesloten is. Aan de hand van psalm 103 en Romeinen 3 wordt een schets gegeven van onze positie als mensen met betrekking tot genade en ten slotte wordt het lied "Alle roem is uitgesloten" gelezen en verklaard.

Sola fide - maar een geloof zonder werken is in zichzelf dood

Door geloof alleen worden we gerechtvaardigd, dat lezen we in de Bijbel en is ten tijde van de Reformatie duidelijk naar voren gekomen in één van de vijf sola's: Sola fide. Echter, hoe zit het dan met de werken? Hiervoor kijken we naar de Jakobusbrief. In deze overdenking worden de volgende onderwerpen behandeld voor de juiste plaatsing van geloof en werken:

Stille tijd over rust

Een stille tijd over rust die je voor jezelf kan gebruiken, maar ook als inspiratie voor kring. Het gaat over vragen als 'waar vind je rust?' en 'hoe vind ik rust bij God'? Ook worden er een aantal barriéres voor rust besproken.

Doel, geloof en missie (EN)

Een statement waarvan de schrijver van de bijbelstudie zegt: "Geloof me, in mijn 70 jaar ervaring weet ik dat als deze 7 doelen aanwezig zijn in een kerk, dan komt die kerk tot bloei.". Kernachtig over wat ons geloof, kerk zijn en uitdragen betekent.

Bijbelstudie door Dirk W.L. Knies, één van de medeoprichters van Campus for Christ in Enschede, de voorloper van NSE. 

Cirkel van Geloof (EN)

Een check-up voor je geloof, voor elke dag. Aan de hand van deze tool kan je zien of je nog de juiste prioriteiten hebt in je leven met Jezus. Niet om je redding te verdienen, maar om voor je zelf te zien of je nog op de weg gaan die je wilt wandelen.

Studie gemaakt door mede-oprichter van Campus for Christ in Enschede, Dirk W.L. Knies

di 19 mrt Kring
In kleinere groepen ontmoeten en verdiepen
Cursus over de basis van het geloof
vr 22 mrt Gala der NSE
Eten, dansen en gezelligheid.
Met moslimavereniging Salamah eten, ontmoeten en verdiepen (voor vrouwen)
Ontmoeting, eten, verdieping en borrel. Open voor gasten!

Sponsors